Var är förvärkarna?

Bara fyra dagar kvar på jobbet nu! Och det är rätt tungt att jobba. Särskilt som vi inte har nån soffa eller nån annan stans att lägga sig några minuter när det är jobbigt att bara sitta upp...

Jag har börjat fundera på om jag inte borde ha mer förvärkar... Eller, några över huvud taget. Jag har känt lite sammandragningar enstaka gånger, men inga som jag skulle definiera som värkar. Inte för att jag direkt vet hur såna känns, men man kan kanske föreställa sig... När man läser de här "vecka för vecka"-grejerna så står det typ att "nu känns förvärkarna ännu mer än tidigare". Hmm, ja ja, de kommer väl tids nog.

Jag börjar allt mindre tro på att det verkliga födelsedatumet kommer att inträffa på den planerade Dagen, den 26 augusti. Läste i "På smällen - från A till Bebis" (av Hannah Widell och Ann Söderlund) att olika faktorer kan spela in på hur lång graviditeten blir. Och med tanke på att min mamma gick över tiden med mig och jag har långa menscykler så tyder det på att min graviditet kommer att bli längre än exakt 40 veckor. Dessutom tror ju (nästan) alla att det blir en pojke, och de stannar oftast kvar lite längre i magen. Och så tror jag ju att de räknat fel på beräknat förlossningsdatum också, själv räknade jag ut att det skulle bli 3 september... Så bebisen lär knappast ploppa ut vilken dag som helst nu...

I går träffade jag en nybliven mamma som brukar vicka på mitt jobb. Hennes lilla dotter var fem veckor och hade fått förlösas med akut kejsarsnitt efter nästan tre dygn på förlossningen. Sånt vill man inte vara med om...

Kommentarer
Postat av: Linnéa

Äsch! Jag hade inga förvärkar överhuvudtaget när jag väntade Vanja. Jag fick havandeskapspenning eftersom jag hade ett ansträngande jobb (svetsare) och då är det lite större risk för bebisen än andra jobb, tydligen. Så åtta veckor före beräknad förlossning fick jag gå hem. Yey! =) Det var hur skönt som helst, mest för att det hade börjat en kille på jobbet som jag absolut INTE kom överens med, och det var killen som skulle ta över efter mig som jag skulle lära upp.. hmmmmmmm.. Lite jobbig situation. Men han fick sparken strax efter att jag gick på mammaledighet. Haha! skadeglad



De flesta trodde att Vanja var en pojke också på grund av en massa olika saker som hur magen såg ut, att jag hade en sträng på magen och såna saker. Hah! Tji fick de, säger jag bara. Men att pojkar skulle födas senare än flickor, det har jag aldrig hört. Däremot så brukar ju förstagångsföderskor gå över tiden med i genomsnitt åtta dagar. Jag var tydligen genomsnittlig, för jag gick över exakt åtta dagar. =) Jag ska hålla tummarna för att ni inte behöver vänta så länge för det jobbigaste i hela graviditeten var de sista veckorna när folk ringde och frågade varje dag "har du känt något än, är det någon bebis på gång?" och så vidare. Man blev något irriterad till slut. (Även om man fattade att de bara var nyfikna så var det jobbigt att svara på samma frågor tjugo gånger om dagen).



Nu väntar vi bebis nummer två som är beräknad till 19:e januari och det är lika spännande som förra gången, om än på ett annat sätt. :)

Postat av: Caroline

Härmed startar jag en gissningstävling när er bebbe föds. Jag tror 24 augusti klockan 10.34. Alltså två dagar för tidigt. ;-)

2008-07-27 @ 20:33:25
URL: http://engvall.almblad.se
Postat av: Rebecka

Skönt att höra att man inte "måste" ha förvärkar. Bebben kommer väl när den kommer. Med eller utan förvärkar.



Själv tror jag att den kommer den 3 september. Det har jag trott ända från början, så då står jag fast vid det. :)



Tyvärr är vi numera utan bil, efter en liten incident strax utanför Fagersta. Så jag hoppas att pyret stannar inne tills vi får tillbaka bilen från verkstaden...

2008-07-28 @ 21:33:43
URL: http://mammamammabarn.blogg.se/
Postat av: Johan

Johan gissar på 25e augusti klockan 08.05.



Hugohund gissar på 10 oktober klockan 00.35 (men matte hälsar att han har dålig koll).

2008-07-29 @ 11:44:59
URL: http://engvall.almblad.se
Postat av: Maria

Jag gissar på 31 augusti kl. 3.46. Lagom precis innan jag ska tillbaka från semestern...(jag börjar den 1 september igen).

2008-07-29 @ 12:55:46
Postat av: Teresa

Hm ja då gissar jag på 1a september, 19.35.

2008-07-30 @ 00:17:46
Postat av: Rebecka

Om man ska lägga till ett klockslag får det bli 03.09. Så dags är jag själv född. :)

2008-07-30 @ 17:03:21
URL: http://mammamammabarn.blogg.se/
Postat av: Pernie

Hej! Ramlade in här från Carolines blogg, så spännande att läsa nu när det är så nära förlossning! Jag själv gick 11 dagar över tiden med just en pojke (hade oxå värkar i tre dygn innan det slutade med akut kejsarsnitt...) så jag gissar på 6 september :) Lycka till och hoppas allt kommer gå bra -det kommer det!!

2008-08-02 @ 22:06:01
URL: http://pernillaolsson.blogg.se/
Postat av: Emma

Jag tror 4 september 16:13 och så tror jag det blir en flicka. Milou tror det blir en valp.

2008-08-04 @ 09:26:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback