Bassängflopp

Första babysimmet i dag blev tyvärr en riktig flopp...
På förmiddagen hade vi varit på föräldraträff (Vidar och Rebecka. Maria var på kurs.) Strax före klockan 12 hastade vi därifrån med vagnen, tog en sväng in på Sveaplan och köpte lunch och sen hem.

Vidar hade sovit en stund på föräldraträffen och sen i vagnen hem, men väl hemma tyckte han att han sovit klart. Det skulle visa sig att han hade fel.

Jag kastade i mig lunchen och packade sedan ihop badkläder, handdukar, skötväska och unge och begav mig till babysimmet, som dessbättre bara ligger ett par hundra meter hemifrån.
Fullt med folk, mormor Laila och moster Karin hjälper till med logistiken, duscha, byta om, låsa in grejer, ut till poolen, i med ungen.

I början står hela gruppen i en ring i den 140 cm djupa poolen. Barnen är vända in mot mitten och Vidar ser sig storögt nyfiket omkring på de andra barnen och föräldrarna. Vi sjunger en "namnsång" medan ledaren går runt och hälsar på alla barnen.
Så långt är allt frid och fröjd.
Men så fort ledaren visat hur man kan hålla sitt barn och vi ska börja "simma" runt i bassängen, kommer Vidar på att han inte alls vill bada. Underläppen åker ut och snart är illtjutet ett faktum. Jag försöker byta grepp och hålla honom närmare mig. Vi ger honom nappen och försöker distrahera honom med en badanka. Men icke. Bada är inte längre roligt.
Man ser på Vidars ögon och hela uppenbarelse, att det enda han vill är att sova. Och kanske även äta.
Efter ett tag ger vi upp, och Vidde får komma upp ur bassängen och in i ett badlakan.

Jag ammar honom i omklädningsrummet för att han ska sluta galltjuta. Det funkar bra tills ett lite äldre barn intill oss häver upp ett illvrål. Då gör Vidar också det...
Jag klär på honom hjälpligt på en uppblåsbar skötbädd på golvet och skickar ut honom i foajén tillsammans med Karin och Laila, och går sen in och duschar.

När jag är klar och går ut är det precis som jag trodde. Vidar sover som en stock i vagnen, och har så gjort sedan samma sekund som de la ner honom där.
Jag bryr mig inte om att klä på honom ytterkläderna, utan lägger bara overallen och fårskinnet som täcken över honom och promenerar hem. Väl hemma sov han sedan ytterligare 2,5 timmar.

Nästa vecka blir det nog bara en kort stund på föräldragruppen. Eller ingen alls. Det finns en gräns för hur mycket social stimulans en bebis klarar på samma dag...


Vidar på en "groda" i omklädningsrummet.
Innan allt blev så himla tråkigt...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback