Gnälldag


Nu grönskar det! Vidar på balkongen. Med "kattspaljén" bakom sig.


Maria är på kurs i Hallsberg i två dagar. Och Vidar är en surkart. Antingen är han alltid det när Maria är borta, eller så uppfattar jag det bara så. Eftersom jag måste underhålla honom 100% av gångerna han är sur. Samt mata, byta blöja, natta, etcetera.
När man är två vuxna hemma pratar man ju med varandra, vilket Vidar verkar tycka är trevligt. När man är ensam med Vidar måste man ju prata med honom om det ska pratas. Vilket ju är trevligt, men man får ju inte så intellektuellt stimulerande svar direkt. Man får snarare en känsla av att man pratar med sig själv...

Normalt sett brukar Vidar sova 2-3 gånger på dagen, 1-2 timmar åt gången. I dag har han sovit max en halvtimme varje gång. Sen har han vaknat, gråtit och fått komma upp. Men fortfarande varit trött och inte velat göra nånting. Inte stå i gåstolen, inte ligga i babygymmet, inte sitta i babysittern. Bara bli buren.

Sen läser jag Annika Lantz "9 1/2 månad". Hon har ett kolikbarn.
Och tittar på Sjukhuset där en 1,5-åring ramlat och slagit i huvudet så han måste åka ambulanshelikopter. Och en liten, alldeles för tidigt född bebis ligger i respirator och inte kan andas själv.
Det är inte så synd om Vidar som han tror. Och inte så synd om mig som jag tror...

Kanske har en del av gnälligheten att göra med att (minst) två nya tänder är på väg. I överkäken den här gången. Vi har premiärborstat dem i dag.  :)  (Det där om borstningen skrev jag bara för att
Anna-Lena läser den hör bloggen ibland. Hon är tandsköterska...)

I dag har vi i alla fall varit ute på en liten promenad, som inbegrep besök i Eskilsparken. Där fick Vidar för första gången gunga! Och han älskade det! Jag fick sätta honom bakochfram i babygungan för att han skulle sitta stadigt, sen var det bara att putta igång honom.
Det var nog inte sista gången vi var där och gungade. :)


Vidar gungar @ Yahoo! Video

(Observera att "mamma" som hörs i slutet av filmen tyvärr inte kommer från Vidar. ;)

Det blev också ett besök på klädaffären "På Hörnet" där Vidar fick ett regnställ, ett par sandaler, en "dregelsjal" och en pyjamas, för totalt 157 kronor. Regnstället ska han ha i höst, då man får anta att 1) Vidar kan gå, eller åtminstone krypa, 2) det kommer att regna, och 3) Vidar kommer att befinna sig i vattenpölarna.

Kommentarer
Postat av: Frida

När Rio är ledsen och skriker så brukar jag gå in på nätet och läsa inlägg av dom som har kolikbarn. Dom har det alltid värre, och då känns det inte så jobbigt längre... Så jag känner igen det där...


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback