Ont och spänd i magen

De senaste dagarna har jag varit otroligt spänd i magen, som står rätt ut. Det gör ont också, så att jag inte kan gå upprätt ordentligt. Det går bra att ligga och sitta, men när jag står eller går en längre stund får jag ont i både magen och ryggen (antagligen eftersom jag inte kan sträcka på mig).

Det känns som att det är magmusklerna som gör ont. Som att jag har sträckt mig. Eller så som man kan känna i vaderna om man tränat utan att stretcha efteråt (fast i magen, alltså...). Och magen är som sagt helt utspänd. Så jag ser redan väldigt gravid ut...


Så länge jag inte får någon mens tolkar jag detta som ett graviditetssymptom. ;) Men skulle jag börja blöda skulle jag bli oroligare. Akademiska har ju stängt över hela julen, så jag kan inte ringa dit och fråga. Eventuellt får jag ringa sjukvårdsupplysningen eller i värsta fall åka in akut, om det blir värre. Men än så länge står jag ut, även om jag inte klarar av några större fysiska ansträngningar.

Annars så har vi två firat jul på varsitt håll idag, med respektive familjer. I morgon ses vi allihop och äter lunch tillsammans.

Kommentarer
Postat av: Annika

Hej Marengski!
Va i uppsala exakt samma dagar som du.Har följt snacket på forumet på FL. Kan inte låta bli att skriva nu när jag läste din senaste blogg. Så att du inte blir för orolig.Din mage tyder (precis som min) på överstimulering. Ja, alltså att kroppen fortsätter producera egna hormon efter ÄL sprutan. Detta medför ofta lite (eller mycket) vätska i buken som då gör den uppsvälld. OM man blir gravid så kan hormonerna skjutsa på ännu mer, vilket leder till mer symptom... så tolka din spända mage hur du vill.... ;)
Jag blev rejält överstimulerad och har legat på sjukhus förra veckan.ca 6 liter vätska i buken... ger då såklar obalans i salt/vätske balansen o som då ger lever påverkan... Inte kul! Just nu känns magen så som du beskriver din. Men det är ingen fara så länge du kan andas... Men du ska ta det lugnt, inte göra hastiga rörelser (vara still!) och dricka mycket vatten.
Jag har testdag samma dag som du... men kunde inte låta bli att testa i dag då det enligt ÄL vore BIM idag.... Kan du hålla dig till den 29e?
Lycka till med allt!!! Mvh Annika

2007-12-24 @ 23:02:04
Postat av: Jag

Tack för ditt lugnande svar!

Min mage är mindre spänd nu, men fortfarande lite. Jag har varit rätt still, men kanske borde dricka lite mer vatten...

Hur gick ditt test då??

Jag hade BIM igår, men tror jag håller mig till den 29:e med att testa. Vill inte riskera att få ett felaktigt svar på stickan, oavsett vilket svaret är... Även om det är frestande.

Låter inte alls kul med 6 liter vätska i buken... Det måste gjort rätt ont? Tog du nässprayen också? Jag slapp ju den pga risken för överstimulering.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback