Två mammor som ammar?

I dag var vi på tredje föräldraträffen. Som handlade om amning.
Barnmorskan erkände att hon var en stark anhängare av amning, men att man faktiskt inte behöver amma om man inte kan, eller av nån anledning inte vill.
Vi fick veta alla fördelar med amning: stärker immunförsvaret hos barnet, gör att man knyter an till barnet, gör så att livmodern drar ihop sig och man går ner i vikt fortare, minskar risken för bröstcancer etc. Dessutom är det mycket billigare än att köpa mjölkersättning... Plus att man alltid har käket med sig, i en trevlig behållare!

Sen fick vi se en norsk amningsfilm från, tja, 1986 nångång, att döma av kläder, frisyrer och glasögon (fast vem vet, det modet kanske fortfarande råder i Norge? :D ). Där fick man också veta hur himla himla bra det är med amning. Och många nakna bröst var det. Bland annat fick man se hur man handmjölkar brösten. Och genast kände vi blivande mammor oss som en skock kossor...

Nåväl, jag hoppas verkligen att amningen kommer att funka. Det verkar så mysigt att ligga där i lugn och ro och ge sitt barn mat ur sin egen kropp...

Min kära sambo var tvungen att kila iväg till jobbet efter nån timme. Innan jag själv skulle gå därifrån var jag tvungen att fråga barnmorskan om nåt som jag hört talas om men inte begriper. Att även en "medmamma" skulle kunna amma barnet. (Det vore ju väldans praktiskt att kunna dela på den sysslan!)
Barnmorskan sa att det faktiskt händer att även kvinnor som inte varit gravida kan amma. Exempelvis att kvinnor som adopterat barn kan amma. Men om de fått nåt tillskott av hormoner var hon osäker på.
Nån som vet nåt mer om detta?
Jag tycker det verkar skumt, men som sagt, praktiskt. :)

Kommentarer
Postat av: Linnéa

Jag har hört att det finns nån slags tabletter som man kan ta för att börja producera mjölk. Precis som du skriver så ges såna till kvinnor som adopterar barn, så det borde ju kunna ges till medmammor också. :)

Postat av: Mammorna

Låter intressant... Får nog forska vidare i detta.

2008-05-30 @ 16:10:58
URL: http://mammamammabarn.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback