Nattningsprocedur

Att natta en fyraåring och en tvåmånaders bebis samtidigt har visat sig vara en utmaning med varierande svårighetsgrad. Ända sedan nyår har Maria jobbat bara tidiga morgnar, så hon har kunnat natta Vidar medan jag tar hand om Signe. Men nu är det dags för kvällstjänstgöring, vilket innebär att nattningen av båda barnen faller på mig.
 
I går gick det hur bra som helst. Signe låg i babysittern på golvet nedanför sängen och jollrade medan jag läste saga för Vidar. När vi släckte lampan blev hon tyst och efter ett tag var jag övertygad om att hon sov. Vidar vill att man stannar i sovrummet tills han somnat, och i går tog det ett tag. Men när han äntligen somnade bar jag ut babysittern och i ljuset utanför sovrummet såg jag att Signe var hur vaken som helst! Hon hade bara legat där och varit tyst och lugn i väntan på att storebror skulle somna! Vi har världens duktigaste ungar, tänkte jag.
 
I kväll var det lite annorlunda... Signe hade inte någon lust alls att ligga i nån babysitter, så jag fick amma henne liggande i sängen medan jag läste saga. När vi skulle släcka hade Signe ätit färdigt och ville inte alls ligga kvar i sängen. Jag sa till Vidar att jag skulle ta ut henne och få henne lugn och sedan komma in igen. Jag gick ut, och efter tio sekunder kom Vidar efter. Han ville inte alls ligga i sängen om inte jag var där.
 
Till slut satte jag Signe i bärselen (jag har sagt det förr - den är en gudagåva!) och kunde gå omkring och guppa henne medan jag försökte få Vidar att komma till ro i sängen. Efter ett tag somnade hon och jag kunde sätta mig i sängen bredvid Vidar. Han hade återigen svårt att somna, och ville att jag skulle berätta om döden, växter och moster Teresas jobb... Well, när jag hade berättat allt jag kunde komma på, och satt och radade upp alla träd jag kan (!) så somnade han till slut. Då var det bara att gå in i vårt sovrum, knäppa av sig selen och lägga över Signe i spjälsängen. Hon vaknade till några gånger, men nu verkar hon sova. Puh! :)
 
/R

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback