Det här med personnummer...

Är det någon som vet hur personnumren fungerar nuförtiden?
Förr var det enklare: Vi sörmlänningar fick sista siffror som började på 16. Alltså behövde man bara komma ihåg de två sista siffrorna. Och näst sista är alltid jämn hos kvinnor och ojämn hos män.
 
I dag är det inte så enkelt. Vidar fick ett helt slumpmässigt nummer, näst intill omöjligt att komma ihåg, tills vi insåg att de två första siffrorna blev 8 om man adderade dem, och de två sista blev också 8 tillsammans.
 
Nu har Signe fått sina sista siffror. Lika slumpmässiga som Vidars. Åtminstone vid första anblicken. Men faktum är att det verkar finnas nåt slags system ändå. De två första siffrorna blir 10 tillsammans, och de två sista också. Och varje siffra är ett högre än motsvarande siffra i Vidars personnummer...
 
Är detta en ren slump, eller funkar det alltid så?

Kommentarer
Postat av: Elin

Vet inte om du blir nåt klokare av det här. Det blev inte jag iaf. http://www.skatteverket.se/privat/folkbokforing/omfolkbokforing/personnumretsuppbyggnad.4.18e1b10334ebe8bc80001502.html

När Nils föddes fick han 55 först i de fyra sista och då frågade Calle om det var Karlstads siffror. Då vill jag minnas att hon sa ja.
jag har samma 2 första som mina bröder.

Postat av: Kalle

Finns lite info på wiki men det kanske du redan läst.

2012-12-19 @ 13:12:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback