Språk på g?

Nu när Vidar börjat på dagis, hoppas vi att hans språkutveckling ska sätta fart. Vi märker ju att han begriper en massa av det vi säger, men de enda begripliga ord han själv bjuder på är fortfarande "mamma", som fungerar som ett allmänt uppfordringsord, och "titta" som oftast betyder "jag hör en traktor utanför fönstret, kan vi gå och titta?".

Han visar heller inga tendenser till att vilja härma det vi säger.

I morse vid frukostbordet satt Vidar och pekade ivrigt mot bortre änden av bordet och sa "ga, ga, ga". Det var uppenbart att det var nåt han ville ha. Lite pedagogiskt försökte jag ta reda på vad, genom att peka på de olika sakerna och säga "apelsin", "banan" och "ljuslykta" med ett frågande tonfall.
Vidar satt tyst och koncentrerat och såg på de olika valen en lång stund.
Sen vände han sig mot mig, och sa:
- Ga!

Kommentarer
Postat av: Dessi

"GA" är ett perfekt universalord - funkar ju till alt! :-)

Ang bodyn så är det min kusin som gjort ett eget tryck, mycket snyggt blev det. Så tyvärr går den inte att köpa, men däremot att göra.



/Dessi

Postat av: Rebecka

Aha, då får vi trycka en egen helt enkelt. :)

Om nån undrar hur bodyn ser ut, så finns länken här.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback