Aktiviteter och liten grötpaketmanual

Fredagen den trettonde blev en aktivitetsfylld dag för familjen.
Först barnvagns- och kälkpromenad i Sundbyholm tillsammans med Camilla och barnen, följt av lunch.


Cassandra och Oliver.
(Klicka för större bild.)



Filippa och Vidar.
(Klicka för större bild.)



Sen "regnbågsträff" i Skiftinge. Vi var ju fyra tjejpar i Eskilstuna som väntade barn samtidigt i somras, och nu har vi börjat träffas lite för att lära känna varann. Detta var första gången som vi var där, och vi fick träffa några av de andra tjejerna och bebisarna. En av dem var typ åtta månader, men lika stor som Vidar, och vägde lika mycket. :P Han var iofs född en månad för tidigt, och Vidar två veckor för sent, men ändå.

Om det finns fler "regnbågsfamiljer" i Eskilstuna med omnejd, som vill träffas och ta en fika med oss, så är ni hjärtligt välkomna till Palatzet i Skiftinge på torsdagar klockan 13 i fortsättningen!

På kvällen  var det dags för middag och bowling med Kalle, Tove och Jonas.

Vissa fick tillräckligt att dricka redan tidigt på kvällen, som synes:





Och ja, sen blir man ju lite trött. Vidar somnade med benen i denna ställning...



I helgen har vi varit på landet och bland annat åkt skidor några varv runt Strands golfbana. Det bästa sättet att utnyttja en golfbana tycker jag! Det kortklippta gräset blir ett utmärkt underlag för skidåkning så fort det kommer lite snö. :)


Vidar har blivit ritkigt duktig på att stå, med lite hjälp. :)


Stora pojken!



Till sist lite konsumentupplysning.
Kanske är det bara jag som är lite trög, kanske är instruktionen på Nestlés grötförpackningar urusel.
Det tog mig i alla fall ett tag att begripa hur man skulle öppna denna "hällvänliga pip".
Som utbildad informationsdesigner ryser jag över beskrivningen på grötpaketet, som framför allt är skriven i helt galen ordning.
Så om det finns fler småbarnsföräldrar som är, eller känner sig, lika korkade som jag, så kommer här en kanske något mer begriplig förklaring!

(Klicka på bilderna för att se dem större.)


På förpackningen står "Drag pipen framåt. Hällvänlig pip. Öppnas här! Tryck flikarna bakåt."
Men tro för guds skull nu inte att du först ska dra någon pip framåt och sen trycka några flikar bakåt!
Du ska heller inte riva överallt där det är perforerat...



Nej, du ska först riva av den perforerade delen av paketets "taknock".


Sen vika flikarna bakåt (och eventuellt sprätta upp lite till av pappret inuti paketet).


Och sen dra pipen framåt. Voila - en hällvänlig pip!

MEN - om man tänkt göra smakportioner av gröten är det lika bra att öppna förpackningen hela vägen upptill, eftersom det då är betydligt enklare att skeda ut pulvret med matsked...

Kommentarer
Postat av: Maria

Var det inte torsdagar kl 13 som vi skulle träffas i Skiftinge?

2009-02-16 @ 06:03:24
Postat av: Rebecka

Jo, har ändrat det nu. :)

2009-02-16 @ 14:07:02
Postat av: Karin

Vilken rolig bild på Vidar och ölglaset! =D Då vet man vart hans blivande ölmage kommer ifrån då..

Postat av: Sara

Haha, jag höll nog på med den där hällpipen en halv evighet innan jag fick upp den. och enda anledningen till att jag lyckades tillslut var för att jag struntatde i instruktionerna och gick på känsla istället :)



OCH när man väl lyckats så kommer man som sagt på att man ska ner med ett matsedsmått där i... hihi, en hel vetenskap att fixa lite bebisgröt juh

2009-02-17 @ 12:46:29
Postat av: Joakim

Min kära sambo kämpade också med det där grötpaketen, och även jag fick stå och klia mig i skallen ett tag innan bitarna så smått föll på plats, till min stora belåtelse! ;-)

2009-02-18 @ 10:03:56
URL: http://www.ewenson.se
Postat av: teresas kompis sofia

Ja det var ju inte helt logiskt den där instruktionen. Men ni vet väl det att Nestlé är ett av de ondaste företagen på jorden och bör inte sponsras överhuvudtaget.

2009-02-18 @ 15:30:09
Postat av: Rebecka

Sofia: JA, jag vet att Nestlé är ONDA. Men de är också en av ganska få aktörer på marknaden för barnmat, särskilt för barn under 6 månader. Så om man inte vill göra sitt spädbarn sockerberoende innan de ens kan uttala Coca cola, så får man snällt nöja sig med exempelvis Nestlés havregröt...

2009-02-20 @ 19:01:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback