Växtvärk?

Det har varit lite dåligt med kommentarer här i bloggen på sistone! (Caroline håller stilen dock, trots egen nyföding!) Ni som är här och läser (och vi vet att det är fler än Caroline! ;) får mer än gärna lämna ett litet hej! :)

Maria gjorde om nattningsbravaden i går kväll, och la ner en tjurig Vidar i sängen och han blev genast lugn, även om han inte somnade direkt. Han måste känna en otrolig trygghet i sin säng, vilket ju är fantastiskt skönt.

I natt behövde jag bara amma honom vid 1, 4 och 7, skönt.
Annars har han varit fortsatt ganska grinig i dag. Ammar bara en stund innan han släpper och börjar skrika. Om man inte hade en aning om vad som var fel skulle det vara väldigt frustrerande, men i går kväll läste jag en stump i Katerina Janouchs bok "Första året". Så här skriver hon om sin dotter Ingrid, 6 veckor (precis som Vidar är nu):

"Nu börjar damen visa humör. Främst på kvällen. Hon är glupsk och hungrig och det är som om mjölken inte räcker till. Hon har en tillväxtperiod, vill äta nästan hela tiden. Det betyder att hon måste äta ofta för att få igång en mjölkproduktion som matchar hennes allt större bebiskropp. Hon fäktar med armarna och blir arg om hon inte får mat direkt."


Jag känner igen vartenda ord! Så jag låter Vidar äta så ofta han vill. Även om det var bara en kvart sen sist.
Men ibland är det ju som sagt inte helt lätt att amma heller, trots att han verkar hungrig. Men då tar jag till ett annat knep från Katerinas bok - gåamning! Bara man reser sig upp och går runt lite med killen så kan han plötsligt äta hur bra som helst! Det är som om han behöver lite rytm för att få matro.

Men då kommer vi till ytterligare ett "problem". Jag har läst angående träning efter förlossningen, att man ska vara varsam med övningar som belastar handlederna, eftersom man (av nån anledning) är överrörlig i handlederna efter en förlossning. Finns det något som frestar på handlederna så mycket som att bära runt på en bebis? Don't think so. Men vad gör man. En ammande, mätt och nöjd bebis är värd rätt mycket smärta i armarna...

Kommentarer
Postat av: Hannah

Hej!



Ramlade in här från facebook och tänkte bara lämna ett litet spår. Alltid kul att läsa om vardagen för gamla bekanta i Tuna =)



Ha det fint alla 3!

Postat av: Linnéa

Åh! Jag hade totalt tappat bort adressen hit ju! :( Vår dator havererade och jag fick koppla in den gamla datorn och blev av med typ alla adresser jag hade i Favoriter..



Men nu är jag här igen! Grattis till pojken! Sent ute, visserligen, men bättre sent än aldrig, inte sant? :) Vad söt han är! Nästan lika söt som min dotter. ;) Fint namn ni har gett honom också. :)



Jag skulle också vilja ha en son som heter Vidar, men sambon är helt emot det namnet, tyvärr. :/ Jag tycker annars att det hade låtit jättefint ihop med dotterns namn.. Vanja och Vidar.. Men får vi en son så får han nog heta Lukas. Det är det enda pojknamn vi har kommit överens om hittills.



Jag väntar ju barn igen, så vi får se om det blir en pojke eller en flicka till den här gången. :)



Jättegrattis igen till er båda! Det låter som att allting går bra för er och sånt är alltid härligt att höra. :) Lite mindre sömn får man ju första månaderna, men sen kan det stabilisera sig, om man har tur. (Vanja sov hela nätterna igenom väldigt tidigt, så jag har haft en väldig tur).



Jag har ett par månaders inlägg nu att läsa igenom, men som sagt.. nu är jag med igen i alla fall! :D

2008-10-24 @ 22:44:51
URL: http://rikku.zoomin.se/blogg.html
Postat av: Caroline, Johan & Teddie

Först och främst vill hela familjen tacka för den PERFEKTA presenten, hehe, ja, mamma C kommer nog att ha extra mycket glädje av den. ;) Jag har redan läst den (det gick rätt fort :-)). Sedan - bra boktips också. Då vet vi hur det blir om fem veckor. Gåamning. Japp.

2008-10-25 @ 10:04:24
URL: http://engvall.almblad.se
Postat av: Bosse

Jag läser regelbundet om era bestyr, det är trevligt. Ha en skön helg. Vi har besök från gamla Näshultabor från Nprrköping den här helgen; Ulla och Kalle Andersson. Ulla är en barndomsvän till min Ulla. Morfar Nisse vet säkert vilka dom är. Ha det skönt!

Bosse

2008-10-25 @ 14:50:34
Postat av: Rebecka

Hannah: Hej! Kul att du hittade hit!



Linnéa: Hej och välkommen tillbaka!



Caroline: Ja vi tänkte väl att tågboken skulle passa flera i er familj. ;)



Bosse: Vi får titta förbi hos er nästa gång vi åker till Julita i stället!

2008-10-25 @ 22:14:34
URL: http://mammamammabarn.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback