Plockat ägg

Det höll på att krisa till sig med den sista Orgalutransprutan... Jag var tvungen att hämta ut ett nytt paket på Apoteket i torsdags (för att kunna ta den sista sprutan på lördag morgon), och vi skulle till Gotland i fredags. På Apoteket hemma hade de inga Orgalutran... Och inte fanns det några i Visby heller. Kris. Men som tur var fanns det på Apoteket CW Scheele nära Centralen i Stockholm.

Så i fredags morse ilade vi från ett 30 minuter försenat tåg till Apoteket och lyckades få ut paketet. Puh!

Gotlandsresan var en perfekt blandning av god mat, julklappsshopping och avslappning. Vi kom hem sent på söndag kväll, sov några timmar och steg sedan upp vid halv sex-tiden i går för att ta bilen till Uppsala.

Vi kom dit prick 8, då vi hade vår avtalade tid. Men det visade sig att vi var fem par som skulle plocka ägg den förmiddagen, och utifrån läkarens bedömningar hamnade vi sist i kön...

Vi blev anvisade ett rum, och jag fick byta om till sjukhuskläder. En nattsärk, en tunn rock och ett par extremt sladdriga och osexiga "strumpor" a la Lillstrumpa och Syster Yster.

Sedan blev det väntan. Jag låg i sängen och slumrade, medan sambon fick kura ihop sig i ett par sammandragna fåtöljstolar. Vi var båda trötta efter den bristfälliga sömnen och tidiga avfärden. Dessutom hade vi båda ont i magen, troligen efter den sena måltiden på Burger King kvällen innan...

Vid halv tio skulle jag ta två Alvedon och en liten hutt med smärtstillande medicin. Sedan en stunds slumrande igen.

Vid halv elva-tiden var det så vår tur. Jag fick gå in i "äggplockarrummet" och hoppa upp i gynstolen. Jag fick en dos lugnande i armen, och kände mig genast lite groggy. Jag förökte hänga med på skärmen där äggstockarna visades. Sambon satt bredvid och höll mig i handen.

Läkaren stack hål på äggblåsorna och äggen sögs ut tillsammans med vätska i ett provrör, som sen gick vidare till en labbtjej i ett rum intill genom en lucka i väggen.

Sambon blev plötsligt illamående och kunde inte stanna kvar i rummet. När hon kom tillbaka in var ingreppet i princip klart.

Sex ägg hade de fått ut.

Det gjorde rätt ont bitvis, men inte värre än när jag blev spolad med kontrastvätska i våras.

Jag låg kvar någon minut, och fick sedan lämna rummet. Vi skulle gå några meter i korridoren till en vagn där det fanns lite frukost. Men efter bara några steg insåg jag att det inte skulle funka. Min flickvän fick leda mig in på vårt rum, där jag svimmade ner i sängen. Men jag vaknade till direkt och la mig till rätta. Nästintill medvetslös... Jag låg där en eller ett par timmar - sov och slumrade. När jag kände mig piggare fick vi åka hem.

I dag känner jag mig någorlunda pigg, men har lite känningar i magen. Lite som blåmärken på insidan...

Nu hoppas vi att de tar väl hand om våra bebisar på Akademiska! :) Och att vi får tillbaka den allra piggaste, friskaste och livaktigaste i morgon!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback